Tuesday, December 14, 2010

Bila Hamil : Berat Badan Naik Mendadak


Untuk posting hari ini, I nak bagi pendapat tentang kebanyakkan pregnant mothers complain yang berat badan mereka banyak naik atau selepas bersalin susah nak turunkan berat badan. Kenapa dan Mengapa.

Seringkali kita dengar ibu-ibu hamil bilang "makan untuk dua orang?" (istilah “eating for two”)

Since sejak I kena GDM ni dan dapat konsultasi dari pakar pemakanan, I dapat banyak ilmu baru sebenarnya yang mengubah corak pemakanan I dan kenaikan berat badan yang tidak banyak malah sekata dengan yang telah disarankan oleh doctor.

Ini bermaksud, bila pantang nanti, I tak perlu nak turunkan sampai berpuluh kilo dan I tahu corak pemakanan yang macamana yang I perlu untuk cepat turunkan berat badan.

Percaya atau tidak, berat badan I semasa 19minggu pregnant adalah 2kg lebih rendah dari semasa mengandungkan A’aesyah dan 10kg lebih rendah dari sebelum I mengandung????

Penurunan yang banyak pun ok, sebab dietician I kata berat badan I berlebihan dan agak tidak seimbang hence kena la kencing manis semasa mengandung.

So to me, selepas banyak berbincang dengan Pakar, ada benar dan ada yang tak benarnya dengan istilah tu.

Umumnya wanita mengandung hanya boleh naik beberapa kilo sahaja utk setiap bulan.

Makan untuk dua orang sering disalah ertikan oleh most pregnant mothers.

Sebenarnya ada beberapa faktor yang mempengaruhi berapa banyak kalori yang uols perlukan selama kehamilan.

Macam I kata tadi ungkapan "makan untuk dua orang" menyebabkan banyak kekeliruan bagi wanita hamil sehingga kebanyakkan dari kita, main makan sahaja apa kita nak sebab kita rasa kita “makan untuk dua orang". Bila terpaksa buat MGTT atau test yang lain sebab tiba-tiba berat naik 10kg dalam sebulan, mula cuak dan terfikir, mana salah saya...

Kata pakar saya, jumlah peningkatan kalori yang pregnant mothers perlukan adalah kira-kira 300cal kalori lebih banyak pada trimester kedua dan ketiga.
So..what about trimester pertama????

Sebenarnya tidak banyak peningkatan yang disarankan dalam kalori untuk trimester pertama. Dalam 100cal hingga 150cal sahaja.

Keperluan kalori untuk wanita dengan berat badan biasa adalah 2000cal

Macam I yang gibul-gibul (kata my mother, tu maksud dia MONTEL la - sebab family ada keturunan badan besar) pakar kata sepatutnya I makan 1600cal untuk berat badan ideal. So I cuma perlu 1900cal untuk pregnancy ni. Kalau lebih, I makan untuk buat spare tire je.

Percaya atau tidak, 300 kalori sebenarnya tidak banyak. Setara dengan 1 cawan yogurt dan 1 potongan kecil epal.

Perlu diingat bahawa faktor-faktor lain seperti tinggi uols, tahap aktiviti dan apakah uols lebih daripada atau di bawah berat badan ideal uols juga harus diambil kira dalam ketika mempertimbangkan kalori yang di perlukan selama kehamilan.

Misalnya, seseorang yang 5'4 "dan berat  115 pound dan yang berjalan satu jam pada hari namun memiliki pekerjaan menetap satu tempat je mungkin perlu mengambil 1800 kalori per hari. Jika orang ini menjadi hamil, bermula pada trimester kedua (minggu 14) , ia harus mengambil lebih banyak kalori 200-300 - 2000-2100 kalori per hari.

Sebenarnya tak salah kalau kita buka mulut dan berbincang dengan Doktor uols tentang peningkatan berat badan yang patut untuk kehamilan uol.

Setiap kehamilan keperluan unik dan jumlah kalori boleh berubah-ubah berdasarkan jumlah bayi yang uols bawa, pra-kehamilan BMI (indeks jisim tubuh) dan keadaan kesihatan yang lain-lain yang berkaitan.

Untuk seluruh kehamilan, guideline standard untuk kenaikan berat badan untuk wanita yang hamil dan membawa 1 bayi adalah:

* BMI kurang dari 18.5: Saranan Kenaikan Berat Badan: 28 hingga 40 pound (12.7kg hingga 18.2kg)
* BMI 18.5-24.9: Saranan Kenaikan Berat Badan: 25 hingga 35 pound (11.4kg hingga 15.9kg)
* BMI 25-29.9: Saranan Kenaikan Berat Badan: 15 hingga 25 pound (6.8kg hingga 11.4kg)
* BMI 30 atau lebih: Saranan Kenaikan Berat Badan: 11 hingga 20 pounds (5kg hingga 9.1kg)

Dengan tahunya target berat badan uols boleh membantu memantau kehamilan uols. Bila tak naik mendadak maka kuranglah risiko pada kondisi-kondisi yang merbahayakan kandungan.

Ingat ye, semua ni bukan hanya tentang berapa banyak kalori yang uol perlukan ianya juga tentang makanan apa yang di makan. Makan makanan yang sihat dan keseimbangan nutrisi sememangnya adalah lebih penting.

Why dont mommies semua try this calculator. Its really good sebab boleh jadi guidelines of berapa sepatutnya naik dalam sebulan :
Pregnancy Weight Gain Calculator
http://www.i-am-pregnant.com/encyclopedia/W/Weight-Gain/


Convert pounds to kilos - http://manuelsweb.com/kg_lbs.htm

Reference :
http://www.suite101.com/content/eating-for-two-a6619
http://www.mayoclinic.com/health/pregnancy-weight-gain/PR00111/NSECTIONGROUP=2
http://www.parents.com/pregnancy/my-body/weight-gain/controlling-weight-during-pregnancy/?page=2


2 comments:

  1. nmpknya the underweight me is gaining weight healthily. so far dah masuk 14kg... ada lagi <1mth

    ReplyDelete

About Me

Farah Rahim is the co founder of the REAL FOOD movement in Malaysia under the local support group called "HOMEMADE - Air Tangan Ibu" as well as an advocate of managing asthma, allergies and eczema naturally via NaturalAAE. She's the official Malaysia's ambasador of Jamie's Food Revolution. When not an activist she's a Stay at Home Mom to 3 girls who loves nothing but good ol' homecooked meals.