Thursday, May 24, 2012

Sambutan Jamie Oliver's Hari Food Revolution yang pertama di Malaysia

Makanan adalah satu perkara yang besar dan significant di Malaysia. Ia mengikat semua latar belakang etnik bersama. Ia membawa kegembiraan dan kedamaian. Ia membawa orang-orang yang mempunyai satu matlamat yang sama dan duduk bawah satu bumbung tanpa rasa kekok sekalipun.

Tetapi sejak kebelakangan ini, kaedah membuat makanan tradisional telah digantikan oleh paket versi segera kerana semakin ramai yang mengikuti arus perkembangan modern yang tidak mampu memberi ruang dan masa. Walaupun ia adalah perkara biasa untuk mempunyai ibu yang tinggal di rumah suatu ketika dahulu, kini ibu bekerja adalah perkara biasa.

Dan sebahagiannya adalah barangan seperti kuah kacang dibungkus dalam uncang aluminium vakum, hanya dipanaskan seperti makan malam tv segera. Mempunyai rempah ratus seperti jintan putih bukan lagi satu amalan yang biasa (malah ada yang sukar membezakn!). Serbuk gelatin mengantikan agar-agar kerana ia lebih mudah untuk membuatnya.

Lambat laun kami dapati, lebih ramai ibu-ibu yang telah kehilangan kecerdasan intelektual tentang pemakanan yang baik. Tidak ada rasa bersalah dalam menyuap kentang lenyek atau yogurt beku dari restoran makanan segera. Tidak ada rasa bersalah dalam memberi kordial berperisa blackcurrant dalam botol susu. Tidak ada rasa bersalah dalam "secubit garam" dalam bubur KOSONG (tanpa sayur kadang2 ditambah kicap - aduh!).

HOMEADE - Air Tangan Ibu Kumpulan (dahulunya dikenali sebagai HSFFYB) berusaha untuk merubah senario ini. Bilangan pesakit kencing manis di negara ini semakin membimbangkan apabila Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) menunjukkan peningkatan sebanyak tiga juta orang yang menghidap diabetes pada tahun 2011 berbanding hanya 1.5 juta lima tahun lalu. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Hasan Abdul Rahman berkata keadaan lebih membimbangkan apabila dua juta orang di negara ini yang mempunyai gula darah tinggi masih belum membuat pemeriksaan.

Dan bersyukur, dengan menyertai kumpulan, dan berkongsi pengetahuan dan kepakaran kami kepada masyarakat, ibu-ibu kini lebih banyak dan lebih sedar tentang perkara ini. Dalam menyediakan makanan yang sihat untuk bayi mereka, mereka telah pun berjaya mengubah diet ahli-ahli lain keluarga serta diri mereka. Ia seolah-olah bahawa setiap ibu dari 4 ribu ahli kumpulan sokongan ini telah mula memasak sekali lagi dan ada yang tidak pernah memasak hidangan penuh dalam seluruh hidup mereka sebelum menjadi seorang ibu.

Dan Jamie Oliver's Food Revolution Day pada 19hb Mei adalah yang platform SEMPURNA untuk merayakan pencapaian ini. Ucapan Jamie Oliver di TED awards menjadi pendorong semangat moderator melakukan apa yang PATUT mereka lakukan, berkongsi hasrat Jamie juga mahu "mewujudkan satu pergerakan kuat yang mampan untuk mendidik setiap ibu, bapa dan kanak-kanak tentang makanan, inspirasi keluarga untuk memasak lagi dan memperkasakan rakyat di mana-mana untuk melawan obesiti. "


Kalaulah tidak kerana membenarkan saya untuk menjadi Duta Malaysia untuk event ini, saya tidak dapat menarik perhatian seperti Imelda Harris dan Brian Chen - peserta-peserta Masterchef yang pertama di Malaysia. Mereka kemudian membawa saya ke Asha Gill yang melakukan liputan media Hari Revolusi Makanan sulung melalui Capital FM Malaysia untuk menyebarkan jemputan kepada rakyat Malaysia yang lain



Food Revolution Day pertama kami menghidangkan masakan tempatan yang sudah jarang orang mahu membuatnya kerana remeh, serta memaparkan versi makanan bayi daripada makanan terkenal sebenar, di sekitar hijau flora dan fauna taman tasik di tengah-tengah Cyberjaya di mana terdapat taman permainan yang besar supaya kanak-kanak boleh berlari dan main dengan bebas ketika arus perkembangan hanya mengalakkan mereka terperok duduk di dalam rumah bermain iPad atau PSP




Kami juga menggalakkan ibu bapa untuk membawa mainan dari basikal bahkan blok supaya si kecil boleh dapat menyertainya juga.



Dengan tikar dan makanan dan semua orang duduk berselera, pastinya ianya satu "kenduri" yang tidak asing bagi kita. Malah terdapat demo secara langsung bagaimana untuk menyediakan betik segar oleh salah satu daripada ibu-ibu pengasas Puan Maghfarah


Betik segar dihidangkan bersama dengan buah-buahan segar lazat lain ...



 For the babies/kid food we had:
  • bread butter pudding
  • fruits
  • mini pizzas
  • french toast
  • oatmeal biscuits






Menus for the adults where local and western delicacies:
  • Nasi Impit  
  • Kuah Lodeh
  • Sambal tumis ikan bilis
  • Fried Rice
  • Fried rice vermicelli noodles
  • Salad
  • Fruit Salad
  • Peanut Sauce
  • Vege Spring Rolls
  • Milk Pudding made from Agar-agar
  • Brian Chen's special no sugar almond special cake
  • Imelda Harris's Frittata
  • Capatti
  • Chicken Curry













Imelda dan Brian adalah cukup kreatif membuat banner kecil yang indah ini untuk hari tersebut.


Saya juga berbesar hati kepada semua bapa-bapa yang menghadirikan diri dan atas sokongan berterusan mereka kepada kumpulan dan acara-acara kami. Jelas mereka berada di sana untuk menikmati makanan dan mempunyai sedikit masa down time dengan beberapa kawan baru.




Kami juga berterima kasih untuk Chef Imelda dan Chef Brian bagi meluangkan masa mereka dari jadual yang sibuk untuk miggle dengan ibu memberi sedikit penunjuk memasak makanan yang sihat




Yang penting, kita gembira melihat anak-anak menikmati makanan segar dan senyuman yang begitu berharga












Ucapan terima kasih kami kepada Jamie Oliver atas satu idea keajaiban, memberi kami platform untuk mendekati lebih ramai orang. Sudah tentu, kita berharap bahawa pada tahun depan ia akan menjadi satu acara yang lebih besar dengan lebih banyak penyertaan daripada semua lapisan masyarakat.



kredit foto to :
Shehan Ismail
Maghfarah
Suhana
Salamiah

Farah Rahim is the co founder of the REAL FOOD movement in Malaysia under the local support group called "HOMEMADE - Air Tangan Ibu" as well as an advocate of managing asthma, allergies and eczema naturally via NaturalAAE. She's the official Malaysia's ambasador of Jamie's Food Revolution. When not an activist she's a Stay at Home Mom to 3 girls who loves nothing but good ol' homecooked meals.

1 comment: