Monday, May 21, 2012

Bertemu Jamie Oliver - Bahagian 1

Seakan tidak terasa betapa besar peranan saya dalam masyarakat sehinggalah suami saya menyebut saya sedang duduk bersama-sama dengan "orang besar" revolusioner makanan dan aktivis semalam.



Ya, saya terpaksa mencubit diri saya kuat-kuat kerana segalanya berlaku terlalu pantas sehingga saya hampir berputar-putar walaupun saya masih statik. Saya masih kebingungan apabila pasukan Google + melakukan ujian teknikal pada pagi Jumaat dan apabila saya bangun pagi Ahad dan duduk bersama-sama dengan Robyn O'Brien, Alice Randall, Shane Valentine dan  Kimanh, I was like - SPEECHLESS.Saya masih tidak percaya - adakah ianya mimpi?

Sangat teruja bila Robyn O'Brien juga tahu tentang kerja saya dengan remedi semulajadi untuk mengawal alahan dan ekzema di bawah AAE (kini dikenali sebagai NaturalAAE) dan bagaimana saya mengajak ibu-ibu di Malaysia kembali memasak menggunakan bahan-bahan yang lebih sihat.



oh wow ... di mana boleh saya mula?

Kira-kira pada bulan Mac, Pergerakan Revolusi Pemakanan Sihat Jamie Oliver (Jamie Oliver's Food Revolution) di bawah Jamie Oliver Foundataion telah diiklankan dalam laman web mereka, memanggil sesiapa saya yang ingin untuk bahagian sebagai satu pasukan tempatan di negara mereka untuk membantu Jamie Oliver berdiri meneguhkan tabiat pemakanan sebenar yang lebih sihat.

Pasukan itu menulis:
Duta adalah percikan semangat yang boleh menukarkan hari ini ke dalam gerakan tempatan dengan menyambung titik-titik sokongan. Hari Revolusi Pemakananan Sihat (Food Revolution Day) bertujuan untuk memberi orang-orang yang telah bekerja tanpa mengenal penat lelah platform untuk berkongsi pengetahuan dengan komuniti tempatan dan membuka peluang bagi orang ramai untuk lebih banyak lagi belajar tentang makanan sebenar (real food) melalui penyertaan.

Saya memohon dan menulis kepada mereka tentang group Facebook yang telah saya tubuhkan lebih setahun dulu "Homemade - Air Tangan Ibu" yang merupakan kumpulan sokongan tempatan. Matlamat saya di mana untuk memberi inspirasi dan mendidik ibu-ibu serta mencetuskan sedikit semangat buat mereka, untuk kembali kepada asas, mula memasak dari pilihan yang tepat dan segar dan menawarkan hanya yang terbaik kepada anak-anak mereka. Dalam erti kata lain saya mengajar para ibu untuk memahami dan mempunyai kebijaksanaan dalam pemakanan untuk mengetahui apa yang benar-benar masuk ke dalam sistem penghadaman si manja mereka.

Kumpulan besar ini amat menyokong untuk tidak memberikan bijirin bayi dicairkan sebelum berumur 6 bulan yang boleh saya katakan adalah satu masalah yang besar di Malaysia dan tidak ramai ibu bapa tahu bahaya intussusception pada usus bagi yang mungkin berlaku. Kumpulan itu kemudian terus menyokong penggunaan bahan-bahan segar untuk membuat makanan bayi dan bukan yang disediakan secara diproses di pasaran. Selain itu, kami terus mengajar ibu-ibu mengapa ia amat penting untuk tidak menambah garam atau gula tambahan atau apa-apa perisa lain yang "artificial" dalam makanan anak-anak mereka.

Pada mulanya kumpulan ini hanya terdiri daripada 4 orang ahli yang kemudiannya menjadi lebih daripada hanya kawan - kami seperti keluarga dan mereka adalah adik-adik saya yang sentiasa menyampaikan apa yang saya percaya. Semua adalah lebih baik jika ia adalah "buatan sendiri"

photo ihsan daripada Suhana

Saya sangat terhutang budi pada Wan Mai, Maghfarah, Shehan dan Fara Kertinawaty. Tanpa mereka siapalah saya.

"Duta merupakan percikan semangat yang boleh menukarkan ini ke dalam gerakan tempatan dengan menyambung titik sokongan."

Ini adalah bahagian pertama perjalanan saya sendiri menyokong Yayasan Jamie Oliver pada Hari Revolusi Makanan. Sertai saya lagi esok untuk bahagian kedua "Bertemu Jamie Oliver"



Farah Rahim is the co founder of the REAL FOOD movement in Malaysia under the local support group called "HOMEMADE - Air Tangan Ibu" as well as an advocate of managing asthma, allergies and eczema naturally via NaturalAAE. She's the official Malaysia's ambasador of Jamie's Food Revolution. When not an activist she's a Stay at Home Mom to 3 girls who loves nothing but good ol' homecooked meals.


No comments:

Post a Comment