Thursday, October 20, 2011

Nauzubillah min zalik

Rata-rata semua pasti sedar, dua tiga hari ini, di Facebook, di blog macam-macam cerita yang tidak masuk akal seolah-olah dunia sudah tidak lagi siuman.

Anak kecil Yue Yue digilis dan dilanggar seperti "roadkill" atau bangkai jalanraya di China...

Itu China...kita pula, bayi dikelar-kelar macam daging korban

Nauzubillah min zalik...

Sesungguhnya hati saya cukup gusar 3 hari ini sejak kedua-dua berita itu dikhabarkan. "Sayap" saya tidak cukup besar untuk memastikan Aliya, Syasya dan Mimi selalu dilindungi dari segala malapetaka. Ciuman tidak pernah lekang dari bibir saya ke pipi dan dahi mereka.

What is the world becoming? I am just a Stay At Home Mom. Sungguh kerdil rasa diri ini...

Nauzubillah min zalik...

Inilah yang dinamakan the ''degradation of morality and lack of integrity''. Ramai yang tidak sedar bahawa Perdana Menteri Wen Jiabao baru-baru ini telah berucap menunjukkan bahawa kemerosotan moral dan integriti dalam masyarakat telah menjadi masalah yang serius dan ini akan menjejaskan kebangkitan negara China akhirnya. "Sebuah negara tanpa kualiti yang bertambah baik pada rakyat dan nilai moral mereka tidak akan berkembang menjadi kuasa sebenar yang gagah perkasa dan dihormati," katanya.

Wen memberi contoh-contoh seperti berlambaknya skandal keselamatan yang dilaporkan secara meluas dalam makanan dalam tahun-tahun kebelakangan ini, sebagai contoh degradasi moral rakyatnya.

Ini termasuk formula bayi dicemari melamin, daging babi yang tercemar clenbuterol, penggunaan minyak yang berleluasa yang diperolehi dari saliran memasak restoran-restoran (minyak terpakai), dan baru-baru ini ditemui pau yang dicelup dengan bahan-bahan kimia yang tidak dikenali (supaya mereka akan kelihatan seperti yang diperbuat daripada campuran tepung gandum dan tepung jagung. Ini kerana tepung-tepung tersebut terlalu mahal untuk digunakan).

''Contoh-contoh insiden keselamatan makanan yang membimbangkan ini telah menunjukkan keadaan kemusnahan moral dan kehilangan integriti,'' beliau berkata dalam satu mesyuarat ahli-ahli Counselors' Office and the Central Research Institute of Culture and History (CRICH), dua badan penasihat kepada kabinet China. Ucapan Wen telah dilaporkan oleh Agensi Berita Xinhua.

Ini bukanlah kali pertama Wen telah menyentuh kehilangan moral dan integriti dalam masyarakat negara China. Pada bulan Mac 2011, beliau secara tidak langsung menyalahkan ketamakan pemaju hartanah kerana menyebabkan harga perumahan melonjak, mengatakan bahawa "apa yang mengalir dalam urat-urat seorang usahawan perlu darah moral''.

Bagaimana untuk China melakukan perubahan ini? Wen memanggil untuk pertama kalinya, meningkatkan kebebasan bersuara. Beliau berkata "kerajaan akan mewujudkan syarat-syarat yang menggalakkan orang ramai untuk bercakap benar.''Bagaimanapun, Wen tidak pun menawarkan langkah-langkah konkrit ke arah matlamat ini, seperti dalam panggilan diulangi untuk saranan reformasi politiknya sebelum ini.

Ini menunjukkan Wen tidak berdaya dalam menangani masalah-masalah berduri dalam daging negara ini walaupun beliau adalah ketua kerajaan China dan pemimpin nombor 3 dalam hierarki Parti Komunis China (PKC). Tanpa perubahan-perubahan asas dalam sistem politik-sosial yang sedia ada, adalah mustahil untuk China mempunyai kebebasan sebenar bagi pembinaan semula moral dan integriti. Rupa-rupanya, kepimpinan PKC kolektif masih belum mencapai kata sepakat untuk membuat perubahan itu, yang mana akhirnya dalam jangkamasa panjang ini boleh menamatkan monopoli kuasa politik mereka.

Kemerosotan moral dan kehilangan integriti adalah hasil daripada "past three decades of economic reform and opening up". Untuk membuka jalan kepada pembaharuan ekonomi kapitalis terbuka, Deng Xiaoping telah meninggalkan Marxsisme ortodoks dan Maoisme. Namun Deng, tidaklah seperti Mao, beliau bukan seorang pemikir yang hebat tetapi pragmatis, seperti yang ditunjukkan oleh kata-kata "hikmahnya" seperti ''Tak kisahlah kucing hitam atau putih, selagi kerana ia boleh menangkap tikus". Oleh itu, beliau tidak menawarkan apa-apa ideologi baru untuk negara. Vakum "ideologi" itu menyebabkan krisis yang melanda moral dan integriti rakyatnya sekarang.

Pengganti Deng Jiang Zemin dan Presiden Hu Jintao kedua-duanya cuba menggalakkan pemulihan Konfusianisme dengan harapan bahawa ia boleh membantu mengisi kekosongan''vakum ideologi'' tersebut. Tetapi setakat ini, usaha ini nampaknya tidak berjaya, sebahagian besarnya kerana CCP atau Parti Komunis, untuk kekal sebagai pemerintahan, masih perlu berpegang kepada "Marxsisme dan sosialisme" - walaupun hanya pada nama. Oleh itu, apabila anggota Parti Komunis dan Cina masih menabur janji berbau-bau sosialisme, bagaimana Konfusianisme atau ideologi lain boleh berakar umbi di negara ini? Selain itu juga, sebagai badan ateis, PKC mengenakan sekatan ke atas kebebasan beragama.

Tanpa sifat kerohanian, negara China telah cepat belajar untuk "menyembah wang". Dan tanpa kerohanian, tidak ada kekangan moral pada mereka yang mengejar wang. Hasilnya, "kata-kata hikmah" kucing dan tikus Deng seolah-olah dijadikan "Tak kira sama ada kaedah moral atau tidak, selagi ia membantu menjana wang.''Akibatnya, aktiviti-aktiviti komersial yang tidak menentu dan menyalahi undang-undang telah menjadi semakin berleluasa dalam dekad tiga tahun ini - penipuan, atau pengeluaran barang-barang palsu - anda sebut apa sahaja. Sehinggakan bahawa beberapa pengkritik yang sinis telah berubah lirik dalam lagu kebangsaan negara China dari "negara China pada masa yang paling kritikal (semasa penjajahan Jepun)" kepada "bangsa Cina pada masa yang paling kritikal yang paling tidak bermoral.''

Sehinggakan ramai cendekiawan di serata negara China khuatir bahawa negara mereka berada dalam bahaya kehilangan moral yang amat dasyat. Dalam hal ini, Wen amat tepat dalam mengatakan bahawa "Sebuah negara tanpa kualiti yang bertambah baik pada rakyat dan nilai moral mereka tidak akan berkembang menjadi kuasa sebenar yang gagah perkasa dan dihormati,". Dari perspektif ini, negara China masih jauh ketinggalan untuk bangkit sebagai kuasa dunia yang sebenarnya.

Untuk memulihkan krisis sosial dan integriti mereka, China perlu pertamanya menyelesaikan krisis kerohanian mereka. Untuk menyelesaikan krisis ini, ideologi baru mesti diwujudkan untuk mengisi "vakum" atau kekosongan tersebut

Seorang ahli sains Cina yang terkenal pernah mengeluh "Mengapa China tiada saintis atau pencipta yang hebat, walaupun menikmati kemajuan ekonomi yang sangat ajaib?".

Seseorang juga boleh berkata China kini memerlukan beberapa pemikir yang hebat untuk menghasilkan ideologi baru. Tetapi saya fikir bagaimana pemikir yang hebat besar boleh dilahirkan di negara ini, jika rakyatnya boleh didenda atau dipenjarakan hanya kerana membantu mangsa kemalangan atau lebih teruk sekali, menggilis si manja seperti bangkai sehingga begini rupa...


Adik Yue Yue dilaporkan kini setelah berada dalam koma dan kematian otak - telah meninggal dunia (sumber di sini)

"Nauzubillah min zalik" is commonly used to say "May Allah protect us from that (in case of harm)".

No comments:

Post a Comment