Friday, March 18, 2011

Yang Pasal Facebook Jadi Slow Sebab Gempa Di Jepun Dan Macamana Nak Buat


I'm a "mak" (mother) so this is written in simple Malay for all the other mothers out there - peace ya'all

OK. Benda paling ketara selepas gempa di Jepun berlaku, Facebook jadi selembap siput babi yang terpaksa lari 100m berpagar garam. Maka meroyanlah mak-mak yang kehilangan akal tempat mengadu kerana facebook has become so slow boleh hilang sekilo rambut dalam genggaman dek kerana terlalu geram. 

Apatah lagi ada mader-mader yang menjadikan Facebook sebagai "kiosk maya" menjual barang-barang dagangan. Lagi terasa.

I juga tidak ketinggalan sebab setelah berpuasa selama beberapa dek kerana last minute plan balik kampung, bila dah ready nak berjimba-jimba tiba benda ni jadi. 

So how to remedy?

Godek punya godek, chat punya chat, jumpa this one solution yang mengubah host supaya kita melayar CDN server instead of berlengang hantu mak limah pulang ke rumah melalui server di Hong Kong sebelum sampai ke US.

Cerita dia macam ni la. Jalan lama nak ke Facebook di US ada "1 perhentian" - nak ke FB US kita kena berhenti di hop servers hosted by Hong Kong Internet Exchange di Hong Kong. Masalahnya seperti yang telah TM announce baru-baru ni
...pengguna internet di Malaysia mungkin menghadapi sedikit masalah pelayaran ekoran daripada beberapa kabel yang menghadapi masalah akibat tsunami yang melanda Jepun.


Antara kabel yang menghadapi masalah adalah termasuk Japan-US Cable Network (JUCN) dan juga Asia Pasific Cable Network 2 (APCN2) yang mana menghubungkan Malaysia kepada Amerika Syarikat dan juga Hong Kong.
SEE? Macamana tak lembap. "Hentian Hong Kong" dah runtuh...so imagine la macam kat highway tu bila eksiden je dari 3 lane jadi 2 lane. Sesak dan lembabs la. 

Jadi kita kena la cari "hentian" yang tak pakai Hong Kong.

COoooooooooP - I pakai berukband tapi bukan TM nye. Teeeeeeeet : announcement ni TM buat sebagai BACKBONE provider bukan sebagai berukband provider. Maksudnya, semua berukband menggunakan TM sebagai BACKBONE (ni orang dalam TM UG cakap)

Godek punya godek, sorang mamat ni jumpa satu di Cyberjaya. Dalam erti kata lain dia jumpa pelayan proksi [ 203.106.85.66 ] (Akamai)host beralamat secara tempatan di Malaysia. Dalam erti kata lain - IP ni Facebook static.ak.fbcdn.net untuk Cyberjaya. Dan bagi yang tak tahu, ak dalam URL tu bermaksud Akamai.

Tak paham la apa CDN wak? - read here

Satu lagi yang mamat ni kata lebih secure adalah sebuah CDN server kepunyaan Facebook so no issues kan?

Sekarang, uols perlu FORCE komputer uols untuk MELENCONG dan menggunakan alamat IP atas tu untuk mengakses Facebook.com tanpa singgah dan sebok2 nak slow down tengok eksiden kat Hong Kong hehehe

Caranya? edit fail HOSTS pada komputer uols dan letakkan untuk menukar default laluan (ni macam bagi kordinat GPS kat komputer la suh ambik jalan lain). 

Pengguna Windows:
  1. Pergi ke C:\Windows\System32\drivers\etc\
  2. Buka file hosts dengan notepad.exe
  3. Tambah berikut: 203.106.85.66 www.facebook.com
  4. atau tambah berikut : static.ak.fbcdn.net www.facebook.com
  5. Simpan.
  6. Kunjungi http://www.facebook.com dan menikmati kelajuan cepat!
Jika dapat error?

Windows 7, pergi ke Start -> Control Panel -> User Account
Klik Change User Account Control Settings
Ditetapkan ke Never Notify.
Simpan Tetapan dan Restart PC. 
Lepas tu baru boleh edit file host

Tutorial asal boleh lihat sini

Ni Video eksplenesyen dia kat YouTube



Amaran: Please do this at your own risk ye puan-puan dan tuan-tuan :P Saya dan pengepos asal tutorial tidak akan bertanggungjawab jika berlaku apa2 yang tidak dapat diduga 

Credits for this remedy goes to HeHeHunter at http://hehehunter.net

Update :

The difference between using and not using can be seen below


2 comments:

  1. tuuu dia... patut la nak men gem pun tableh! dah try ke kak? bleh jadi? ;P

    ReplyDelete
  2. memang lebih senang nak upload gambar. but make sure u surf fb dalam secured connection (tukar settings kat account FB)

    ReplyDelete