Wednesday, July 11, 2012

Penyakit misteri di Cambodia dikenal pasti



Penyakit misteri yang membunuh 50 kanak-kanak di Kemboja telah dikenal pasti sebagai enterovirus 71 (EV-71)

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjelaskan dalam satu kenyataan  bahawa Kemboja EV-71 adalah jenis ensefalitis dan bukan jenis tangan kaki dan mulut (HFMD).

Kesihatan Setiausaha Filipina Enrique Ona menjelaskan bahawa virus, dikumuhkan dalam najis manusia, menyebabkan penyakit yang berbeza dengan intensiti yang berbeza-beza, yang termasuk HFMD biasanya ringan, penyakit pernafasan akut, lumpuh lembik akut dan ensefalitis batang otak maut.

Ia adalah yang kedua yang menyebabkan kematian lebih daripada 50 kanak-kanak di Kemboja.

Mangsa-mangsa Kemboja mengalami demam yang diikuti oleh kemerosotan pernafasan pesat dan kesedaran yang cacat. Kematian berlaku 24 jam selepas dimasukkan ke hospital, kata Ona.

Untuk memastikan bahawa Filipina masih bebas daripada terikan maut EV-71, Ona telah mengarahkan semua hospital dan penyedia perkhidmatan kesihatan untuk melaporkan kes-kes individu Doh, atau bahkan wabak jangkitan semua EV-71.

"Pemberitahuan Mandatori akan meningkatkan pemantauan jangkitan EV-71 dan memastikan bahawa langkah-langkah yang perlu adalah untuk menjamin bahawa Filipina adalah bebas daripada borang yang maut, teruk jangkitan EV-71," dinyatakan Ona.

Jabatan kesihatan telah menasihatkan orang ramai, terutamanya mereka yang mempunyai bayi, untuk melupuskan lampin bayi atau sisa manusia, untuk memerhatikan kebersihan diri yang ketat dan mematuhi kerap membasuh tangan untuk mengelakkan penyebaran virus.

Ibu bapa dan kakitangan jagaan harian juga telah dinasihatkan untuk membersihkan dan menyahjangkit mainan dan alat pengajaran yang mudah dikongsi di kalangan kanak-kanak.

"Ini boleh mencegah jangkitan EV-71, kerana terdapat tiada dadah yang boleh merawat atau vaksin yang berkesan," kata Ona.

Penolong Setiausaha Kesihatan Eric Tayag  berkata ibu bapa yang kanak-kanak yang mengalami demam panas, muntah-muntah, lesu, dan kelemahan perlu dapatkan bantuan perubatan untuk menolak apa-apa jangkitan mungkin dari EV-71.

"Orang ramai perlu melaporkan kes-kes yang serupa atau yang disyaki supaya kita akan tahu jika penyakit itu yang sudah ada dalam negara ini," Tayag katanya dalam temubual telefon.

Beliau juga menjelaskan bahawa terdapat penyakit-penyakit lain yang meniru gejala jangkitan EV-71, seperti denggi, yang lebih penting untuk dapatkan bantuan perubatan.

Masih terdapat sebarang sekatan dalam perjalanan ke dan dari Kemboja tetapi penumpang masuk akan tertakluk kepada pemeriksaan haba apabila tiba di semua lapangan terbang antarabangsa sebagai prosedur kuarantin rutin, kata DOH



notakaki : Kementerian Kesihatan mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengetatkan kawalan di semua pintu masuk untuk memastikan pencegahan EV-71 yang ditemui di Kemboja.

pesanan GB : silalah start bagi anak makan OLIVENOL untuk kuatkan immune system. Sebab bila immune system kuat, biarpun kena jangkitan virus, takdelah seteruk mana sangat Insya Allah

No comments:

Post a Comment