Friday, June 22, 2012

Resipi Untuk Homemade Citrus Enzim Cleaner - Asli, Really Murah (Hampir Percuma) & Berkesan!


Pembersih enzim eco friendly yang disediakan oleh saya yang dibuat dari kulit oren (anda boleh menggunakan buah-buahan lain juga atau pulpa nenas contohnya. Nenas menghasilkan pembersihan enzim yang terbaik!)


Selamat petang, rakan-rakan sekalian

Heheh, untuk beberapa lama, saya menderita writer's block - ada adalah banyak yang nak saya kongsikan tetapi setiap kali klik post baru saya tak tahu nak cerita apa yang kemudiannya membawa kepada halaman yang kosong dan tiada perkataan datang pun daripada kotak fikiran. Terasa seperti telah terperangkap dalam pasir hanyut huhuhu!

Banyak sudah kawan2 non malay saya (chinese) yang berbicara tentang pencuci enzim ni. Macam-macam kebaikan diaorang cakap. Yang penting ia tidak merengsakan kulit dan sesuai untuk mereka yang alah detergent.

Antara kegunaannya

  1. untuk cuci pinggan (gunakan 1/4 cawan enzim)
  2. untuk mencuci bilik mandi dan tandas. kotoran mudah ditanggalkan (1 sebahagian enzim hingga 10 bahagian air)
  3.  untuk menghapuskan kotoran degil dan bau (kain berwarna dan lantai) (gunakan tanpa dicairkan)
  4. untuk membersihkan sayur-sayuran dan buah-buahan (1 bahagian enzim untuk 10 bahagian air)
  5. sinki dapur dan parit tersumbat (menggunakan enzim pekat)
  6. sebagai penghalau serangga semula jadi (dicairkan) bagi semut, lipas .. (Menuang beberapa enzim ke dalam lubang sinki / mandi / shower saliran gerai akan menghalang lipas). 
  7. sebagai floorwash untuk lap lantai bersih dan berkilat (1 bahagian enzim untuk 20 bahagian air)
  8. sebagai baja untuk sayur-sayuran, bunga dan tumbuhan yang tidak berbunga (menggunakan enzim 1 bahagian ke 20 bahagian air, atau menggunakan air sisa mop)
  9. sebagai produk penjagaan kulit, misalnya pencuci muka atau toner (1 bahagian enzim untuk 2 bahagian air)
  10. basuh kereta - kereta akan melihat seolah-olah mereka baru sahaja telah digilap. (1 bahagian enzim untuk 20 bahagian air)

Untuk memulakan, anda memerlukan sebuah bekas plastik dengan penutup kedap udara. Di sini, saya telah menggunakan botol 5 liter lama (hahaha berangan macam nak buat banyak tapi sikit dulu la). Enzim mengambil masa 3 bulan untuk "ditapai" dan sedia untuk digunakan.

Ramuan ::
100gm gula perang
300gm sisa lemon dan oren (kulit)
1 liter air paip

Cara-cara ::

1. Timbang semua bahan-bahan






2. Gunakan corong untuk curah masuk gula ke dalam botol. Kulit limau di koyak jadi cebisan lebih kecil supaya muat masuk dalam corong. Tuang air.
 




Tutup botol dan tulis tarikh kat depan botol tu supaya anda akan tahu bila enzim sedia untuk digunakan, iaitu 3 bulan kemudian




Ok...untuk pengetahuan memang akan ada sedikit built up gas masa memula (ye la kan, bacteria bila dia berkumuh memang dia keluarkan gas hehehe) so rajin2 bukak tutup dalam 2 hari sekali. Then goncang-goncang sama untuk sebatikan. Kalau ada putih-putih tu sila goncang ye. Jangan lupa letak kat tempat redup dan sejuk.

Ini hasilnya lepas 3 bulan diperam.

Actually besok baru boleh pakai tapi dah "derhaka" hahaha
Saya cuci lantai livingroom..WOW dah 2 hari takde semut, lipas dan lalat.
MAVLES!!

OK the lady on the blog pesan :
I forgot to mention in my post that when the enzyme is ready for use at the end of the 3- month fermentation process, just filter the enzyme with a piece of muslin cloth or an old t-shirt. I read in the newspapers that the local wet markets, which often smell at the end of a trading day, use only 1 litre of the enzyme to clean/wash the whole place and the stink is all gone.

Ada orang kat wet market ikan kata, depa buat bertong2, lepas habis jual ikan basuh je pakai ni, terus WANGI takde bau ikan wey
baca sini

Sumber Rujukan : di sini




Farah Rahim is the co founder of the REAL FOOD movement in Malaysia under the local support group called "HOMEMADE - Air Tangan Ibu" as well as an advocate of managing asthma, allergies and eczema naturally via NaturalAAE. She's the official Malaysia's ambasador of Jamie's Food Revolution. When not an activist she's a Stay at Home Mom to 3 girls who loves nothing but good ol' homecooked meals.

No comments:

Post a Comment