Sunday, November 07, 2010

Trimester terakhir : Arghhhh perut mengeras, sakit nak bersalin ke???

Dah masuk Trimester akhirni, banyak first time mommies yang tanya, sakit bersalin camne...ni betul ke palsu???

Rasanya sebab banyak yang tanya, ramai yang tak tahu tentang Kontraksi Braxton Hicks. So, today I cuba explain from my experience ye...

Kontraksi Braxton Hicks yang ditakrifkan oleh kamus Taber's Medical sebagai kontraksi intermiten tanpa rasa sakit yang mungkin berlaku setiap 10 hingga 20 minit selepas trimester pertama kehamilan. Kontraksi ini pertama kali dijelaskan pada tahun 1872 oleh pakar perbidanan Inggeris John Braxton Hicks. Kadangkala kontraksi ini juga disebut kontraksi prelabor atau tanda-tanda Hicks. Tidak semua orang akan mengalami kontraksi ini namun ada juga yang berkata sering mengalaminya. Kebanyakan para-para ibu mengatakan bahawa mereka melihat mereka lebih merasainya pada kehamilan berikutnya berbanding kehamilan pertama mereka.

Jadi, bagaimana anda membezakan antara kontraksi Braxton Hicks dan kontraksi hendak bersalin yang benar? Kontraksi hendak bersalin yang benar didapati lebih panjang, lebih dekat pada frekuensi dan intensiti yang semakin kuat. Kontraksi Braxton Hicks mungkin akan lebih dekat bersama-sama tetapi tidak konsisten, atau mereka mungkin merasa kuat tapi pergi ketika anda berpindah-pindah. Beberapa ibu mengatakan bahawa mereka hanya mengalami kontraksi Braxton Hicks ketika bergerak di sekitar dan mereka berhenti ketika ibu duduk.

Segera ke hospital diwajibkan jika anda mempunyai kontraksi lebih dekat dari 12 minit berasingan sebelum 37 minggu, kerana ini mungkin menunjukkan proses bersalin prematur dan bukannya kontraksi Braxton Hicks.

Walaupun banyak merasakan ianya merimaskan kerana rasa risau tidak tentu hala, ia diyakini membantu dalam mempersiapkan tubuh anda untuk kontraksi hendak bersalin yang benar.

Kesimpulannya :

Braxton Hicks

  • Kontraksi tidak mendapatkan lebih dekat bersama.
  • Kontraksi tidak mendapatkan kuat.
  • Kontraksi cenderung hanya dirasakan di bahagian depan.
  • Kontraksi tidak berlangsung lama.
  • Berjalan tidak berpengaruh pada kontraksi.
  • Leher rahim tidak berubah dengan kontraksi.


Kontraksi hendak bersalin yang benar

  • Kontraksi melakukan lebih dekat bersama-sama.
  • Kontraksi lakukan menjadi lebih kuat.
  • Kontraksi cenderung dirasakan semua.
  • Kontraksi yang bertahan lebih lama.
  • Berjalan membuat kontraksi kuat.
  • Leher rahim terbuka dan menipis dengan kontraksi.
* kalau sudah keluar tanda (lendir + coklat2 atau darah) dan mimik kontraksi bersalin yang benar, dinasihatkan ke hospital dengan segera. Kalau below 38minggu lagilah kena pergi cepat2, takut spontenous labour disebabkan kena urine infection (kencing kotor) atau pre eclampsia (BP tinggi)


3 comments:

  1. harap2 xde la braxton hicks ni. buat cuak jer karang...

    ReplyDelete
  2. perit dapat kontraksi palsu ni..asyik kena seluk seluk..lepas anak kedua kalau sakit sikit2 tu tahan dulu..dah ada shows baru gi hospital..serik!!

    ReplyDelete
  3. Isabelle : Memang. Kalau kena buat cuak je rasa kan???

    Hadah : Tak tahan kena "seluk ek???" he he he Akak setakat 2 org ni alhamdulillah..kena seluk time induce je. Semua dengar cakap Mama dia he he he

    ReplyDelete